آنتی استاتیک چیست و چه پاکتی برای آن مناسب است؟

آنتی استاتیک چیست و چه پاکتی برای آن مناسب است؟
آنتی استاتیک به موادی گفته میشود که از ایجاد بار الکتریکی ساکن روی مواد و سطوح آن‌ها جلوگیری می کنند. الکتریسیته ساکن یا همان بار استاتیک می تواند به فرآیند تولید با کیفیت مواد، ضربه وارد کند. عامل ایجاد این بار می تواند استفاده از منبع ولتاژ برق بدون ایجاد تماس یا اثر تریبوالکتریک باشد. امروز در این مقاله قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم که آنتی استاتیک چیست و چه پاکتی برای آن مناسب است؟

آنتی استاتیک ها چه مزایایی دارند؟

  • جلوگیری از ایجاد بار الکتریکی ساکن در تجهیزات الکترونیکی و الکتریکی
  • جلوگیری از ایجاد جرقه در محیط‌های حساس به انفجار
  • جلوگیری از جذب گرد و غبار و کثیفی روی سطوح
  • افزایش ایمنی در محیط‌های کاری

انواع آنتی استاتیک ها

آنتی استاتیک‌های داخلی این آنتی استاتیک‌ها به مواد و سطوح اضافه می‌شوند و به طور دائم در آن‌ها باقی می‌مانند.

آنتی استاتیک‌های خارجی

این آنتی استاتیک‌ها به صورت موضعی روی مواد و سطوح اعمال می‌شوند و پس از مدتی از بین می‌روند.

برای ساخت مدل های داخلی از موادی مانند رساناهای الکتریکی، عایق‌های الکتریکی یا ترکیبی از این دو استفاده میشود. مواد شیمیایی، اسپری‌ها یا پوشش‌های سطحی برای ساخت نوع خارجی آن به کار میرود.

بر اساس مکانیسم عملکرد آنتی استاتیک ها به انواع مختلفی تقسیم میشود مثل:

آنتی استاتیک های شیمیایی

همانطور که از اسمشان هم پیداست از یک سری مواد شیمیایی تشکیل شده اند. عملکرد آن ها هم به این شکل است که با جذب رطوبت از هوا، از تجمع الکتریسیته ساکن جلوگیری می کنند.

آنتی استاتیک های فیزیکی

مدل فیزیکی آنتی استاتیک ها از موادی ساخته می شوند که با تغییر شکل یا حرکت، از تجمع الکتریسیته ساکن جلوگیری می کنند. آنتی استاتیک های فیزیکی موادی موثر و مقرون به صرفه برای جلوگیری از ایجاد بار الکتریکی ساکن هستند. این مواد در صنایع مختلفی کاربرد دارند و مزایای مختلفی را به همراه دارند. با این حال، لازم است هنگام استفاده از این مواد به نکات ایمنی توجه شود تا از ایجاد آلودگی یا تغییر رنگ یا شفافیت مواد جلوگیری شود.

آنتی استاتیک های ترکیبی

این نوع از آنتی استاتیک ها در واقع ترکیبی از شیمیایی و فیزیکی است. این مواد هم با جذب رطوبت و هم با تغییر شکل یا حرکت، از تجمع الکتریسیته ساکن جلوگیری می کنند.

کاربرد های آنتی استاتیک‌ها 

  • بسته بندی: از این مواد برای جلوگیری از جذب گرد و غبار به محصولاتی مانند پلاستیک، کاغذ و فلز استفاده می شود.
  • تجهیزات الکترونیکی: برای محافظت از تجهیزات الکترونیکی مانند رایانه ها، تلفن های همراه و تلویزیون ها در برابر آسیب های ناشی از بار الکتریکی ساکن استفاده می شوند.
  • صنایع تولیدی: برای جلوگیری از ایجاد جرقه در محیط های پرخطر مانند پالایشگاه ها و کارخانه های مواد شیمیایی استفاده می شوند.
  • ساخت و ساز: آنتی استاتیک ماده‌ای است که بار الکتریکی ساکن را از سطوح دفع می‌کند. این امر باعث می‌شود که مواد کمتر به سطوح بچسبند.

خاب تا به اینجای مطلب قصد داشتیم تا به شما بگوییم که آنتی استاتیک چیست و چه پاکتی برای آن مناسب است؟ که در واقع به سوال اول پاسخ دادیم. در ادامه میخواهیم به پرسش دوم پاسخ دهیم.

تصورش را بکنید قصد دارید یک وسیله حساس و الکترونیکی را با خود حمل کنید. طبیعتا پاکت های مختلفی وجود دارند اما هیچ کدام نمیتواند مانند پاکت بسته بندی آنتی استاتیک عمل کند.

معرفی پاکت آنتی استاتیک

آنتی استاتیک چیست و چه پاکتی برای آن مناسب است؟

پاکت آنتی استاتیک یا پاکت ضد الکتریسیته ساکن؛ که بدلیل استفاده از پلاستیک آنتی استاتیک و زیپ دار بودن، به آن زیپ کیپ آنتی استاتیک نیز می گویند. پاکتی است که برای نگهداری قطعات الکترونیکی استفاده می شود که در معرض آسیب ناشی از تخلیه الکترواستاتیک هستند.
کیسه ها و پاکت های ضد استاتیک معمولا از جنس  پلی اتیلن ترفتالات پلاستیکی بوده و رنگ مشخصی دارند. نوع پلی اتیلن نیز ممکن است به شکل فوم یا پوشش حباب دار، به صورت ورق یا کیسه باشد.

مزایای پاکت های آنتی استاتیک

این پاکت ها مزایای بسیار زیادی دارند. بار الکتریکی ساکن می تواند باعث آسیب به محصولات حساس شود. پاکت آنتی استاتیک با جلوگیری از ایجاد و تجمع بار الکتریکی ساکن، از آسیب به محصولات حساس جلوگیری می کنند. همچنین با جلوگیری از آسیب به محصولات، به حفظ کیفیت و طول عمر آن ها کمک می کنند. یکی از مزایای آن ها این است که باعث میشوند که کار با محصولات حساس آسان تر شود.

پاکت آنتی استاتیک با پاکت باکس پوچ چه تفاوتی دارد؟

هر دو از انواع بسته بندی های پلاستیکی هستند که برای بسته بندی محصولات مختلف استفاده می شوند. اما تفاوت های اساسی بین این دو نوع پاکت وجود دارد که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم:

تفاوت در مواد اولیه

پاکت آنتی استاتیک با افزودن مواد خاص مانند خاک رس میکرونیزه یا ترکیبات فلزی، خاصیت ضد الکتریسیته ساکن پیدا می کند. پاکت باکس پوچ معمولاً از مواد اولیه معمولی مانند پلی اتیلن یا پلی پروپیلن ساخته می شود. این مواد خاصیت ضد الکتریسیته ساکن ندارند.

تفاوت در کاربرد

پاکت آنتی استاتیک برای بسته بندی محصولاتی که در معرض آسیب ناشی از الکتریسیته ساکن هستند، استفاده می شود. این محصولات شامل قطعات الکترونیکی، لوازم آرایشی و بهداشتی، داروها و سایر محصولات حساس به الکتریسیته ساکن هستند.

پاکت باکس پوچ به دلیل انعطاف پذیری خود، برای بسته بندی انواع محصولات مختلف، از جمله محصولات غذایی، محصولات آرایشی و بهداشتی، محصولات صنعتی و غیره، مناسب است.

تفاوت در قیمت

پاکت آنتی استاتیک به دلیل استفاده از مواد اولیه خاص، معمولاً گران تر از پاکت باکس پوچ است.

تفاوت در ظاهر

پاکت آنتی استاتیک معمولاً ظاهری متمایز از پاکت باکس پوچ دارد. این پاکت ها معمولاً رنگ خاکستری دود یا مشکی دارند. پاکت باکس پوچ می تواند در رنگ های مختلف تولید شود که به آن باکس پوچ رنگی میگویند. تفاوت های اساسی بین این دو نوع پاکت وجود دارد که باید در هنگام انتخاب آن ها به آن ها توجه کرد.

چکیده

در این مطلب سعی کردیم تا به معرفی آنتی استاتیک و پاکت مخصوص آن بپردازیم. در مجموع، آنتی استاتیک و پاکت آن مواد و بسته بندی هایی هستند که از تجمع بار الکتریکی ساکن جلوگیری می کنند و مزایای مختلفی دارند. شما میتوانید این پاکت و انواع مختلفی از پاکت های بسته بندی را از فروشگاه باکس پوچ سفارش دهید. فروشگاه باکس پوچ یکی از تولید کنندگان اصلی پاکت‌های آنتی استاتیک است که با فروش آن نیز به صورت عمده و خرده مشغول است. شما می‌توانید برای خرید این پاکت، با ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *